دسته‌بندی نشده

برند سازی شخص و یا کسب و کار و برای چه میزان اهمیت دارد؟!

اکثرا تصور می ‌کنند برند سازی تنها برای معرفی و نمایش تصویری قدرتمند از کسب و کارو برند های مختلف است، در صورتی که اصلا این توصیف درستی نیست و هر شخص می ‌تواند خود را به تنهایی به یک برند معروف تبدیل کند. بر این مبنا می توان گفت یک برند شخصی می ‌تواند همانند برند های تجاری نیز به در آمد بالا و مطلوبی دست بیابد.

ولی برند سازی شخصی به‌ این سادگی اتفاق نمی‌ افتد و گاهی با برند سازی تجاری تفاوت‌ هایی دارد که باید نسبت به آن ها آگاه باشید. برای پرسنال برندینگ ( PERSONAL BRANDING)  نیز باید تحمل و شکیبایی داشته باشید و گاهی هزینه کنید تا بتوانید وجهه ی قدرتمندی از شخص بسازید.

در این مقاله می ‌خواهیم بیشتر درباره ی پرسنال برندینگ صحبت کنیم که پیش از این مقاله اشاراتی به آن کرده ایم و ببینیم چرا برند سازی شخصی مهم است. علاوه بر این ما روش‌ هایی را برای ایجاد یک برند شخصی قدرتمند بازگو خواهیم کرد.

چرا برندسازی شخصی اهمیت دارد؟

با برند سازی شخصی فرصت‌  های حرفه‌ ای زیاد تر و متناسب با کیفیت مهارت ‌های شما رای شما فراهم خواهد شد. تلاش برای تهیه ی یک تصویر با کیفیت از خود تان و توانایی‌های تان باعث می‌ شود، شناخت بهتری نسبت به خود پیدا کنید. نقطه قوت خود را بهتر بشناسید و آن‌ ها را به طور واضح نشان دهید و همچنین برای نقاط ضعف خود برنامه ‌ریزی و رفع نقص کنید. به مرور زمان در حرفه و هنر خود شناخته شوید و موقعیت‌ های شغلی بهتر به شما پیشنهاد شود و ارتباطات موثری با متخصصین حوزه ی خود پیدا خواهید کرد.

چگونه می توان یک برند شخصی ایجاد کرد؟!

برند شخصی و یا( PERSONAL BRANDING) اگر به زبان و مفهوم ساده بخواهیم بیان کنیم می شود ؛ به وجود آوردن، گستره کردن و مدیریت یک کسب ‌وکار با یک نام و یک المان  شاخص به مدیریت گروه یا فرد است .

به معنای گستره تر بخواهیم تعریف کنیم می توان به این صورت گفت که : استفاده از نام و اعتبار یک شخص حقیقی (یا حقوقی) یا در مواردی کوچتر یک گروه در هدف های تجاری و اقتصادی به عنوان یک برند می‌ باشد. به عبارتی دیگر، فرآیند های پیشرفتدر ضمینه ی یک کسب ‌وکار به وسیله نام و اعتبار یک شخص که مدیر یا صاحب اصلی آن مجموعه است پرسنال برندینگ گفته می ‌شود.

 

تاریخچه ی مختصری از  پرسنال برندینگ

در آغاز برای اولین بار صحبت از  پرسنال برندینگ در یک کتاب به نام  “بی ‌اندیشید و ثروتمند شوید” نوشته ی نویسنده  ی معروف آمریکایی جناب آقاب(( Napoleon Hill  ناپلئون هیل  در سال ۱۹۳۷ میلادی مطرح شد. ایده ی این موضوع  سال ها بعد در کتاب دیگری به نامTHE POSITING Battle for Your Mind توسط Ai Ries و Jack Trout مورد  بحث بررسی قرار گرفت. در قسمتی از این کتاب گفته شده که ما می ‌توانیم با کمک استراتژی ‌های ثابت کننده ی موقعیت تجاری، کسب ‌وکارمان را رونق دهیم. دقیقاً منظور از این استراتژی، کار روی پرسونال برندینگ است.

ولی برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ بود که خود واژه ی “برندسازی شخصی” توسط آقای تام پیترز در مقاله ‌ای به نام “برند خودتان باشید” به کار گرفته شد. در این مقاله به نکته های خاصی از این مبحث اشاره شد و زویه های جدیدی از بازاریابی قرن جدید معرفی شد. به عقیده ی کارشناسان متخصص در این زمینه، برند سازی شخصی رابطه ای بسیار نزدیک با بازاریابی اینترنتی دارد. دراصل باید این طور گفت که به خاطر  وجود اینترنت و بازاریابی ‌های آنلاین، نرخ صعود یشرفت و توسعه ی پرسونال برندینگ نیز به میزان چشم گیری افزایش یافته است.

آقای پیترز در مقاله ی خود می‌ گوید:

“مهم نیست شما در چه زمینه ‌ای فعالیت می ‌کنید و یا در چه مکانی زندگی می‌ کنید. همه ما انسان‌ ها مدیرعامل برند شخصی خودمان هستیم و این یعنی ما باید روی توانایی ‌ها، استعداد ها و اعتبار شخصی ‌مان کار کرده و با کمک آن‌ها به تجارت بپردازیم. ارزش اعتبار شما نه تنها از ارزش یک سرویس یا محصول کمتر نیست، بلکه به نوبه خود بسیار با ارزش‌ تر نیز است.”

اساس و پایه های اصلی Personal Branding

  1. ترویج و توسعه یک پلتفرم اختصاصی
  2. تمرکز روی قابلیت‌ها و ارزش‌ها
  3. تبدیل شدن به یک برند شخصی معتبر
  4. تعیین اولویت‌ها
  5. خودتان باشید

پرسونال برندینک به آسانی موارد زیر را برای شما فراهم می سازد :

  ۱) ایجاد اعتماد در کاربران

اگر با کمک این روش برندسازی ماجراهای فردی خودتان را درست مثل یک بازگویی خاطرات برای مخاطبین تعریف کنید و از پشت صحنه‌ ها و اتفاقاتی که شما را به نقطه ی کنونی رسانده‌ اند صحبت کنید، می ‌توانید بیشتر از آنکه بیند یشید را بکنید زمینه ی و بستری مناسب برای جذب اعتماد کاربران فراهم کنید. اگر بتوانید در این موارد از مثال‌ های قدیمی و واقعی نیز استفاده کنید تا صحبت‌ های خودتان را با مدرک به مخاطبین نشان دهید، تأثیر بیشتری در این روند خواهید گذاشت.

از دیگر مباحثی که در این زمینه می ‌توان به آن پرداخت علایق و یا چیزهایی هستند که شما را برای تلاش و رسیدن به موفقیت ترغیب و تشویق کرده‌ اند. مردم عاشق این هستند که راز موفقیت افراد بزرگ را بدانند و شما می‌توانید این راز موفقیت سر به مهر را در قالب خاطره‌ نویسی و روش‌های مشابه در اختیار آن‌ها قرار دهید تا با این کار اطلاعات با ارزش شخصی خود را در دسترس آن‌ها قرار داده باشید و به دنبال آن اعتماد آن‌ها را به خوبی جلب کنید. چرا که چنین کاری فقط نشان از حسن نیت شما دارد.

 

۲) توسعه و افزایش اعتبار و ارزش

با جلب اعتماد مردم، راه  را برای توسعه و گسترش فعالیت‌های مؤثر برند شما هموار می‌ شود. هرچه پرسونال برندینگ شما در وسعت بزرگتری صورت بگیرد، نرخ نزدیک شدن مردم نیز به شما بیشتر می‌شود. این نزدیک شدن شباهتی به موارد رایج ندارد و در این حالت مردم با احساسات و عواطف خودشان مستقیماً برای تعامل با شما و برند شما دست به کار می‌شوند.

احتمالاً لازم به ذکر نیست که اگر این کار را به درستی انجام دهید، به دنبال آن ارزش و اعتبار شما افزایش یافته و به یکی از متخصصین و مراجع اصلی در زمینه کاری خودتان تبدیل می‌شوید.

 

۳. ایجاد تمایز

برندسازی شخصی چیزی‌ست که باعث می‌شود شما از رقبای هم‌رده و حتی بزرگتر متمایز باشید. این مورد همچنین سبب می‌شود که شما برای مصرف‌کنندگان دلپذیرتر از کسب‌وکارهای معمولی باشید. این تمایز به خاطر ویژگی‌های گفته شده حاصل می‌شود. اما کلاً باید اذعان داشت که استایل این نوع کسب‌وکار با ماهیت خواسته‌ها و دیدگاه‌های کاربران بسیار نزدیک‌تر است. به همین خاطر، پرسنال برندینگ مقام و منزلتی خاص برای مخاطبین دارد.

 

۴. جذب فرصت‌های بیشتر

از جایی که در این نوع بازاریابی برند شما حسابی معتبر و با ارزش می‌شود، به دنبال آن افرادی که طرز تفکری شبیه به شما دارند نیز به شما و برندتان سوق داده می‌شوند. در حقیقت اهداف تعیین شده توسط شما به عنوان یک پرسنال برندر به یک شاخص برای افراد مشابه تبدیل می‌شود. همین مورد به کشف رابطه‌های جدید نه تنها روابط مربوط به مشتریان، بلکه روابط کاری و مشارکت‌های پرسود با دیگران منجر می‌شود.

به عبارت دیگر باید گفت که یک شخص فعال در حوزه پرسنال برندینگ فرصت‌های متعدد و متنوع زیادی برای ایجاد روابط کاربردی دارد و از جایی که اهداف خاص و شفافی در این نوع تجارت تعیین می‌شود، دیگر لازم نیست نگران پراکندگی ایده‌ها یا پیشنهادات نامربوط شوید. اگر فرصتی در این زمینه وجود داشته باشد، دقیقاً مرتبط با همان اهداف تعیین شده توسط شماست.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + نه =